Aktualności i mądrości z przeszłości

Uruchamiamy nowy dział. Tu będą pojawiać się "garażowe" mądrości naszych "dziadów". Porady, newsy i aktualności towarzyszące dawnym motocyklistom w życiu codziennym i podróży. W latach, kiedy lakier i chrom ich pojazdów lśnił fabryczną nowością, a silnik pracował w "nominale".
Czasem ciekawe, czasem zabawne lub trącące myszką oraz te ciągle aktualne i przydatne dzisiaj.

"W chłodne dni"

"Niewielu motocyklistów eksploatuje swe pojazdy przez cały rok. Amatorm jazdy w chłodne lub zimowe dni przypominamy, że papier gazetowy tworzy doskonałą, zabezpieczajacą warstwę izolacyjną. Również flanelowa pidżama założona pod bieliznę, skutecznie zabezpiecza przez zimnem. Nie należy też gardzić owinięciem się wełnianym szalem spiętym agrafkami. Właściwe zabezpieczenie się przez chłodem, to konieczny warunek eksploatacji motocykla w chłodne dni."

Zaczerpnięte z:

Stanisław Szelichowski

"100 porad Motoru dla motocyklistów" WKiŁ 1961 r.

27.11.2011


"Smar pod błotnikami "

" W celu ułatwienia czyszczenia wewnętrznej, części błotników, możemy je pokryć warstwą smaru stałego, po uprzednim dokładnym usunięciu stamtąd zanieczyszczeń. Warstwa smaru oprócz tego, że konserwuje błotnik, nie pozwala przyschnąć błotu do błotnika, ułatwia spływanie wody i pomaga w usunięciu błota spod błotnika."

Zaczerpnięte z:

Stanisław Szelichowski

"100 porad Motoru dla motocyklistów" WKiŁ 1961 r.

29.11.2011


"Zima na motocyklu "

"Jeżdżąc zimą na motocyklu po zaśnieżonej i śliskiej nawierzchni, takie czynności j,ak: naciskanie dźwigni hamulców, dźwigni zmiany biegów, zmianę prędkości obrotowej wału korbowego silnika, pokonywanie zakrętów itp. należy wykonywać delikatnie i ostrożnie, jakby w zwolnionym tempie.

Jeździć należy stosunkowo wolno, możliwie na najwyższym biegu, z niezbyt wysoką prędkością obrotową wału korbowego silnika, w ostateczności ruszać z miejsca na drugim biegu. Szybkość powinna być ustalana pokrętłem przyspieszenia, a nie hamulcami, których należy używać w ostateczności. Im lepszy stan bieżnika opon, tym pewniejsze poruszanie się po śliskiej nawierzchni. Aby zapewnić pracę silnika z niską prędkością obrotową wału korbowego bez szarpnięć, można nieco opóźnić zapłon. Łańcuch napędowy powinien być prawidłowo naciągnięty."

Zaczerpnięte z:

Stanisław Szelichowski

"100 porad Motoru dla motocyklistów" WKiŁ 1961 r.

08.12.2011


"Łańcuchy przeciwślizgowe "

"Amatorzy zimowej eksploatacji motocykla, mogą wyposażyć swe pojazdy w rozmieszczone na obwodzie tylnego koła kawałki starego łancucha napędowego, przymocowane do opony i obręczy za pomocą kawałków drutu i gumowych obejm ze starej dętki. Należy za wczasu upewnic się, czy w motocyklu luz między kołem a błotnikiem jest dostatecznie duży aby zmieścił się tam łańcuch.

Naturalnie, jeżeli nie pokonujemy odcinków drogi pokrytych grubsza warstwą śniegu, zaimprowizowane łańcuchy przeciwślizgowe należy zdjąć z koła, gdyż niszczą ogumienie."

Zaczerpnięte z:

Stanisław Szelichowski

"100 porad Motoru dla motocyklistów" WKiŁ 1961 r.

28.12.2011


 

 

© LGW Partyzant