W piątek 22 października 2010 roku, członkowie LGW "Partyzant", brali udział w spotkaniu informacyjnym w siedzibie PZMot Lublin. Spotkanie dotyczyło idei powstania na Lubelszczyźnie nowoczesnego autodromu, mającego charakter kompleksu torów wraz z odpowiednią infrastrukturą towarzyszącą.
Mając osobiście doświadczenia związane z organizacją m. innymi Wyścigów
Motocykli Zabytkowych Super-Veteran, mając świadomość możliwości organizacyjnych
obecnego toru w Lublinie oraz obraz poziomu organizacji podobnych
tego typu imprez w Czechach, Słowacji i Niemczech; możliwość organizacji
imprezy na takim obiekcie, o którym rozmawialiśmy, byłoby niesamowitym
wydarzeniem na europejskim poziomie. Takie marzenia sprawiają, że
idea powstania nowego toru, na światowym poziomie, wzbudziła nasze
zainteresowanie i wyrażamy swoje poparcie dla niej. Postanowiliśmy
przyłączyć się do promowania i rozpowszechniania tego pomysłu na miarę
naszych możliwości.
Chcemy
uświadomić miłośnikom motocykli zabytkowych, współczesnych i pojazdów
wszelkich, że powstanie tego rodzaju obiektu byłoby sukcesem nas wszystkich.
Dając nam szansę uczestniczenia w niepowtarzalnych i emocjonujących
wydarzeniach.
Zapraszamy
do poświęcenia 5 minut i zapoznania się z ideą projektu o roboczej
nazwie "Tor Lublin", którą w sposób klarowny i jasny wyłuszczył
Grzegorz Sprawka. Przyłączcie się do nas i śledźcie wiadomości na
temat projektu na naszej stronie i pod adresem: http://moto-gp.pl
Planowane jest publiczne spotkanie z politykami i włodarzami miasta
i województwa, na którym i Ty możesz zamanifestować swoje poparcie
dla projektu.
Pokażmy wspólnie siłę naszych dwóch i czterech kółek, starych i nowych,
młodych i wiekowych!
IDEA PROJEKTU
W
odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sportami motorowymi, czynnym
uczestnictwem w zawodach i aktywnym spędzaniem czasu oraz doskonaleniem
techniki jazdy motocyklem i samochodem, postanowiliśmy zawiązać inicjatywę
społeczną, która ma swoimi działaniami doprowadzić do powstania obiektu
szkoleniowo-sportowego w naszym regionie - województwie lubelskim.
Projekt ten nosi obecnie roboczą nazwę "Tor Lublin", chociaż
zdajemy sobie sprawę, że lokalizacja obiektu może, a nawet powinna
znajdować się poza granicami miasta i być usytuowana w taki sposób,
aby swoim istnieniem nie utrudniała życia mieszkańcom, znajdującym
się w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Uważamy, że dobrym pomysłem byłoby
umiejscowienie toru w okolicach powstającego lotniska w Świdniku.
Ułatwiłoby to znacznie komunikację zawodnikom i kibicom odwiedzającym
obiekt oraz umożliwiło korzystanie z hoteli i dróg dojazdowych przygotowanych
na potrzeby portu lotniczego.
W tym momencie mamy w Polsce tylko dwa tory wyścigowe: Tor Poznań
i Tor Kielce, przy czym ten drugi jest używany w ograniczonym stopniu,
z racji tego, że część okrążenia przebiega po krajowej drodze publicznej.
Są to obiekty przestarzałe, wybudowane w latach siedemdziesiątych,
bez odpowiednich trybun i miejsc dla publiczności.
Wybudowanie w województwie lubelskim profesjonalnego toru wyścigowego
wraz z całą infrastrukturą, zapleczem technicznym, medycznym, gastronomią
i hotelami spowoduje, że nasz region odniesie wiele korzyści.
Można
podzielić je na kilka kategorii:
1. Promocja miasta i regionu
Doświadczenia z Toru w Poznaniu i od naszych południowych sąsiadów
pokazują, że na tego typu obiektach, praktycznie przez cały rok, organizowane
są zawody różnej rangi, począwszy od Mistrzostw Europy, poprzez mistrzostwa
kraju, na amatorskich zmaganiach i zlotach przeróżnych pojazdów kończąc.
Nasze korzystne usytuowanie geograficzne może spowodować, iż przyjadą
do nas zawodnicy i kibice zarówno z Zachodniej i Południowej Europy,
jak też ze wschodu, gdzie również brakuje tego typu obiektów. Relacje
z imprez będą emitowane przez media z całego świata. Lublin w 2016
ma aspiracje zostać Europejską Stolicą Kultury, rozgłos, jaki nasze
miasto uzyska dzięki powstaniu pierwszego profesjonalnego toru w kraju,
pomoże mu ten laur zdobyć.
2.
Finanse publiczne
Mądrze zarządzany i dobrze zorganizowany obiekt sportowo - szkoleniowy,
jakim ma być Tor Lublin to przysłowiowa "kura znosząca złote
jajka". Organizatorzy wyścigów, treningów, szkoleń i zlotów płacą
duże pieniądze za możliwość skorzystania z obiektu, a z obserwacji
innych torów np. na Słowacji (Slovakiaring) i w Czechach (Brno, Most)
obłożenie imprezami jest bardzo duże. Również firmy produkujące pojazdy
oraz media motoryzacyjne często korzystają z torów, jako poligonu
doświadczalnego do różnego rodzaju testów. Część z tych pieniędzy
mogłaby zasilić budżet województwa lub gminy, na której terenie byłby
ten obiekt usytuowany.
3.
Dodatkowe miejsca pracy
Obsługa toru i obiektów towarzyszących to zatrudnienie dla kilkudziesięciu,
a nawet kilkuset osób. Będzie praca na długie lata dla menedżerów,
sędziów, trenerów, mechaników, hotelarzy i innych, co w obecnej sytuacji
rynkowej jest niezaprzeczalnym plusem.
4.
Korzyści dla firm z regionu
Każdy prężnie działający biznes tworzy sieć naczyń połączonych, dzięki
temu możliwość rozwoju zyskują podmioty z branż pokrewnych. Nasz region
został prawie pominięty w przygotowaniach do Euro 2012 (jedynie w
Puławach będzie centrum pobytowe), dlatego budowa toru byłaby świetnym
katalizatorem gospodarczym dla regionu. Pójdą za tym kolejne inwestycje,
powstaną drogi dojazdowe, będzie możliwość pozyskania dodatkowych
środków z Unii Europejskiej, która ostatnimi czasy bardzo wspiera
ścianę wschodnią.
5.
Bezpieczeństwo
Statystyki i badania dowodzą, że lawinowo rośnie liczba zdających
na prawo jazdy na motocykle i młodych kierowców samochodów oraz liczba
wypadków z ich udziałem. Odpowiedzialne za to są między innymi: braki
w szkoleniu z techniki jazdy, niewystarczająca ilość lub wręcz całkowity
brak miejsc, gdzie młodzi ludzie w bezpiecznych warunkach mogą najeździć
się do woli, doskonalić umiejętności lub spróbować swoich
sił w wyścigach. Zaspokojenie ambicji sportowych oraz konfrontacja
z innymi na torze skutkuje mniejszą brawurą w normalnych warunkach
drogowych oraz większą świadomością własnych możliwości.
6.
Rozwój sportu
Tor wyścigowy powinien być zaprojektowany i wykonany tak, aby udało
się skonfigurować go w kilku wariantach, odpowiednich zarówno dla
wyścigów motocyklowych, samochodowych, kartingowych, supermoto, driftu
czy wyścigów na ? mili. Mamy wielu zdolnych zawodników w tych dyscyplinach,
a ich wyniki będą jeszcze lepsze, w momencie kiedy będą mogli na co
dzień trenować na torze z prawdziwego zdarzenia. Idealnym rozwiązaniem
jest zbudowanie w pobliżu toru wyścigowego, również toru do motocrossu
(takie rozwiązanie są spotykane w Europie i na świecie), gdyż można
wtedy wykorzystać wspólną bazę noclegową i zaplecze techniczne. Biorąc
pod uwagę znaczące osiągnięcia zawodników z naszego regionu startujących
w rajdach terenowych i duże doświadczenie lubelskiego klubu KM Cross
Ekoklinkier w organizacji zawodów motocrossowych, dysponując odpowiednim
obiektem, moglibyśmy organizować eliminacje Mistrzostw Świata i Europy
w tej dyscyplinie. Zagospodarowując otoczenie toru można wykorzystać
je jako miejsce na pole golfowe (tak jest np. w Brnie), czy przystosować
do innych form rekreacji.
7.
Rozwiązanie problemu toru przy Zemborzyckiej
Od kilku lat trwają przepychanki pomiędzy mieszkańcami bloków przy
ulicy Fulmana a PZM, który zarządza torem kartingowym. Zmiana lokalizacji
toru zadowoli zapewne obie strony. Mieszkańcy zyskają upragniony spokój,
a PZM będzie miał większe pole do popisu, dysponując obiektem o światowym
standardzie.
Oczywiście,
jest to tylko część korzyści, jakie może zyskać miasto i całe województwo
lubelskie realizując projekt budowy ośrodka sportowo-szkoleniowego
"Tor Lublin".
Wszystkich, którzy chcą i mogą pomóc wcielić ten projekt w życie,
a szczególnie polityków , radnych i osoby decyzyjne, prosimy o pomoc.
Rozpoczęliśmy zbieranie głosów poparcia dla projektu budowy toru wyścigowego na Lubelszczyźnie. W tym celu przygotowałem formularz, który wyślę każdemu kto napisze maila na adres torlublin@moto-gp.pl. W temacie wiadomości napisz "Lista poparcia". Formularz jest również do pobrania w dziale Aktualności na stronie http://www.moto-gp.pl. Po otrzymaniu formularza, wydrukuj go i zbierz głosy znajomych, rodziny i wszystkich tych którzy zechcą przyłączyć się do naszej akcji. Wypełnione listy wyślij lub przynieś osobiście do siedziby Moto-GP, ul. Nałęczowska 73, 20-701 Lublin. Również u nas na miejscu będziesz mógł oddać swój głos. Im więcej podpisów uda nam się zebrać tym większą siłę przebicia będzie miał nasz pomysł.
Jeśli chcesz wziąć udział w spotkaniu z politykami i mediami wyślij maila na adres torlublin@moto-gp.pl (temat wiadomości "Spotkanie", w mailu podaj swoje imię nazwisko i telefon). Pozwoli to zorientować się na jaką frekwencję możemy liczyć oraz poinformować Cię gdzie i kiedy takie spotkanie będzie miało miejsce.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania w tej sprawie napisz (torlublin@moto-gp.pl)
Grzegorz
Sprawka
Moto-GP
Materiały do pobrania: