W piątek 22 października 2010 roku, członkowie LGW "Partyzant", brali udział w spotkaniu informacyjnym w siedzibie PZMot Lublin. Spotkanie dotyczyło idei powstania na Lubelszczyźnie nowoczesnego autodromu, mającego charakter kompleksu torów wraz z odpowiednią infrastrukturą towarzyszącą.


Mając osobiście doświadczenia związane z organizacją m. innymi Wyścigów Motocykli Zabytkowych Super-Veteran, mając świadomość możliwości organizacyjnych obecnego toru w Lublinie oraz obraz poziomu organizacji podobnych tego typu imprez w Czechach, Słowacji i Niemczech; możliwość organizacji imprezy na takim obiekcie, o którym rozmawialiśmy, byłoby niesamowitym wydarzeniem na europejskim poziomie. Takie marzenia sprawiają, że idea powstania nowego toru, na światowym poziomie, wzbudziła nasze zainteresowanie i wyrażamy swoje poparcie dla niej. Postanowiliśmy przyłączyć się do promowania i rozpowszechniania tego pomysłu na miarę naszych możliwości.
Chcemy uświadomić miłośnikom motocykli zabytkowych, współczesnych i pojazdów wszelkich, że powstanie tego rodzaju obiektu byłoby sukcesem nas wszystkich. Dając nam szansę uczestniczenia w niepowtarzalnych i emocjonujących wydarzeniach.

Zapraszamy do poświęcenia 5 minut i zapoznania się z ideą projektu o roboczej nazwie "Tor Lublin", którą w sposób klarowny i jasny wyłuszczył Grzegorz Sprawka. Przyłączcie się do nas i śledźcie wiadomości na temat projektu na naszej stronie i pod adresem: http://moto-gp.pl
Planowane jest publiczne spotkanie z politykami i włodarzami miasta i województwa, na którym i Ty możesz zamanifestować swoje poparcie dla projektu.
Pokażmy wspólnie siłę naszych dwóch i czterech kółek, starych i nowych, młodych i wiekowych!

IDEA PROJEKTU

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sportami motorowymi, czynnym uczestnictwem w zawodach i aktywnym spędzaniem czasu oraz doskonaleniem techniki jazdy motocyklem i samochodem, postanowiliśmy zawiązać inicjatywę społeczną, która ma swoimi działaniami doprowadzić do powstania obiektu szkoleniowo-sportowego w naszym regionie - województwie lubelskim. Projekt ten nosi obecnie roboczą nazwę "Tor Lublin", chociaż zdajemy sobie sprawę, że lokalizacja obiektu może, a nawet powinna znajdować się poza granicami miasta i być usytuowana w taki sposób, aby swoim istnieniem nie utrudniała życia mieszkańcom, znajdującym się w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Uważamy, że dobrym pomysłem byłoby umiejscowienie toru w okolicach powstającego lotniska w Świdniku. Ułatwiłoby to znacznie komunikację zawodnikom i kibicom odwiedzającym obiekt oraz umożliwiło korzystanie z hoteli i dróg dojazdowych przygotowanych na potrzeby portu lotniczego.
W tym momencie mamy w Polsce tylko dwa tory wyścigowe: Tor Poznań i Tor Kielce, przy czym ten drugi jest używany w ograniczonym stopniu, z racji tego, że część okrążenia przebiega po krajowej drodze publicznej. Są to obiekty przestarzałe, wybudowane w latach siedemdziesiątych, bez odpowiednich trybun i miejsc dla publiczności.
Wybudowanie w województwie lubelskim profesjonalnego toru wyścigowego wraz z całą infrastrukturą, zapleczem technicznym, medycznym, gastronomią i hotelami spowoduje, że nasz region odniesie wiele korzyści.

Można podzielić je na kilka kategorii:
1. Promocja miasta i regionu
Doświadczenia z Toru w Poznaniu i od naszych południowych sąsiadów pokazują, że na tego typu obiektach, praktycznie przez cały rok, organizowane są zawody różnej rangi, począwszy od Mistrzostw Europy, poprzez mistrzostwa kraju, na amatorskich zmaganiach i zlotach przeróżnych pojazdów kończąc. Nasze korzystne usytuowanie geograficzne może spowodować, iż przyjadą do nas zawodnicy i kibice zarówno z Zachodniej i Południowej Europy, jak też ze wschodu, gdzie również brakuje tego typu obiektów. Relacje z imprez będą emitowane przez media z całego świata. Lublin w 2016 ma aspiracje zostać Europejską Stolicą Kultury, rozgłos, jaki nasze miasto uzyska dzięki powstaniu pierwszego profesjonalnego toru w kraju, pomoże mu ten laur zdobyć.

2. Finanse publiczne
Mądrze zarządzany i dobrze zorganizowany obiekt sportowo - szkoleniowy, jakim ma być Tor Lublin to przysłowiowa "kura znosząca złote jajka". Organizatorzy wyścigów, treningów, szkoleń i zlotów płacą duże pieniądze za możliwość skorzystania z obiektu, a z obserwacji innych torów np. na Słowacji (Slovakiaring) i w Czechach (Brno, Most) obłożenie imprezami jest bardzo duże. Również firmy produkujące pojazdy oraz media motoryzacyjne często korzystają z torów, jako poligonu doświadczalnego do różnego rodzaju testów. Część z tych pieniędzy mogłaby zasilić budżet województwa lub gminy, na której terenie byłby ten obiekt usytuowany.

3. Dodatkowe miejsca pracy
Obsługa toru i obiektów towarzyszących to zatrudnienie dla kilkudziesięciu, a nawet kilkuset osób. Będzie praca na długie lata dla menedżerów, sędziów, trenerów, mechaników, hotelarzy i innych, co w obecnej sytuacji rynkowej jest niezaprzeczalnym plusem.

4. Korzyści dla firm z regionu
Każdy prężnie działający biznes tworzy sieć naczyń połączonych, dzięki temu możliwość rozwoju zyskują podmioty z branż pokrewnych. Nasz region został prawie pominięty w przygotowaniach do Euro 2012 (jedynie w Puławach będzie centrum pobytowe), dlatego budowa toru byłaby świetnym katalizatorem gospodarczym dla regionu. Pójdą za tym kolejne inwestycje, powstaną drogi dojazdowe, będzie możliwość pozyskania dodatkowych środków z Unii Europejskiej, która ostatnimi czasy bardzo wspiera ścianę wschodnią.

5. Bezpieczeństwo
Statystyki i badania dowodzą, że lawinowo rośnie liczba zdających na prawo jazdy na motocykle i młodych kierowców samochodów oraz liczba wypadków z ich udziałem. Odpowiedzialne za to są między innymi: braki w szkoleniu z techniki jazdy, niewystarczająca ilość lub wręcz całkowity brak miejsc, gdzie młodzi ludzie w bezpiecznych warunkach mogą najeździć się do woli, doskonalić umiejętności lub spróbować
swoich sił w wyścigach. Zaspokojenie ambicji sportowych oraz konfrontacja z innymi na torze skutkuje mniejszą brawurą w normalnych warunkach drogowych oraz większą świadomością własnych możliwości.

6. Rozwój sportu
Tor wyścigowy powinien być zaprojektowany i wykonany tak, aby udało się skonfigurować go w kilku wariantach, odpowiednich zarówno dla wyścigów motocyklowych, samochodowych, kartingowych, supermoto, driftu czy wyścigów na ? mili. Mamy wielu zdolnych zawodników w tych dyscyplinach, a ich wyniki będą jeszcze lepsze, w momencie kiedy będą mogli na co dzień trenować na torze z prawdziwego zdarzenia. Idealnym rozwiązaniem jest zbudowanie w pobliżu toru wyścigowego, również toru do motocrossu (takie rozwiązanie są spotykane w Europie i na świecie), gdyż można wtedy wykorzystać wspólną bazę noclegową i zaplecze techniczne. Biorąc pod uwagę znaczące osiągnięcia zawodników z naszego regionu startujących w rajdach terenowych i duże doświadczenie lubelskiego klubu KM Cross Ekoklinkier w organizacji zawodów motocrossowych, dysponując odpowiednim obiektem, moglibyśmy organizować eliminacje Mistrzostw Świata i Europy w tej dyscyplinie. Zagospodarowując otoczenie toru można wykorzystać je jako miejsce na pole golfowe (tak jest np. w Brnie), czy przystosować do innych form rekreacji.

7. Rozwiązanie problemu toru przy Zemborzyckiej
Od kilku lat trwają przepychanki pomiędzy mieszkańcami bloków przy ulicy Fulmana a PZM, który zarządza torem kartingowym. Zmiana lokalizacji toru zadowoli zapewne obie strony. Mieszkańcy zyskają upragniony spokój, a PZM będzie miał większe pole do popisu, dysponując obiektem o światowym standardzie.

Oczywiście, jest to tylko część korzyści, jakie może zyskać miasto i całe województwo lubelskie realizując projekt budowy ośrodka sportowo-szkoleniowego "Tor Lublin".
Wszystkich, którzy chcą i mogą pomóc wcielić ten projekt w życie, a szczególnie polityków , radnych i osoby decyzyjne, prosimy o pomoc.

Rozpoczęliśmy zbieranie głosów poparcia dla projektu budowy toru wyścigowego na Lubelszczyźnie. W tym celu przygotowałem formularz, który wyślę każdemu kto napisze maila na adres torlublin@moto-gp.pl. W temacie wiadomości napisz "Lista poparcia". Formularz jest również do pobrania w dziale Aktualności na stronie http://www.moto-gp.pl. Po otrzymaniu formularza, wydrukuj go i zbierz głosy znajomych, rodziny i wszystkich tych którzy zechcą przyłączyć się do naszej akcji. Wypełnione listy wyślij lub przynieś osobiście do siedziby Moto-GP, ul. Nałęczowska 73, 20-701 Lublin. Również u nas na miejscu będziesz mógł oddać swój głos. Im więcej podpisów uda nam się zebrać tym większą siłę przebicia będzie miał nasz pomysł.

Jeśli chcesz wziąć udział w spotkaniu z politykami i mediami wyślij maila na adres torlublin@moto-gp.pl (temat wiadomości "Spotkanie", w mailu podaj swoje imię nazwisko i telefon). Pozwoli to zorientować się na jaką frekwencję możemy liczyć oraz poinformować Cię gdzie i kiedy takie spotkanie będzie miało miejsce.


Jeśli masz jakiekolwiek pytania w tej sprawie napisz (torlublin@moto-gp.pl)

Grzegorz Sprawka
Moto-GP

Materiały do pobrania:

1. Założenia projektu.

2. Lista poparcia.


 

 

© LGW Partyzant