Wyścigi Motocykli Zabytkowych Super-Veteran 2010
22.05.2010 r. tor "Lublin" opanowały motocykle już niezbyt często spotykane na drogach. Po raz kolejny "weteraniarze" zjechali do Lublina z całego kraju i zagranicy, aby spróbować swoich sił w bezpośredniej rywalizacji podczas wyścigów "Super-Veteran" 2010 organizowanych przez Lubelską Grupę Weterańską "Partyzant".
VI edycja tej imprezy zgromadziła ponad setkę zabytkowych maszyn.
Przedział wiekowy obejmował 60 lat historii motocyklizmu, od 1925
roku reprezentowanego przez Triumpha model P, po motocykle WSK z
ostatniego 1985 roku produkcji. Wypracowana podczas poprzednich
edycji, formuła imprezy, sprawdziła się w tym roku w stu procentach.
Motocykle zostały podzielone na klasy pojemnościowe i wiekowe, a
te które nie zostały zgłoszone do zawodów, ustawione były w parku
maszyn jako wystawa stacjonarna. Przed dopuszczeniem do zawodów
motocykl musiał przejść przegląd techniczny. Niestety po raz kolejny
okazało się, że nie wszystkie motocykle mogły być dopuszczone do
startu. Ostatecznie na linii stanęło 77 motocykli w 8 klasach.
Początek zawodów to godzina 12. Hymny, prezentacja zawodników, powitanie zaproszonych gości i czas na pierwszych startujących. Biegi ustawione w kolejności od najmniejszej do największej klasy pojemnościowej. Między biegami odbywały się prezentacje i pokazy oraz występowali zaproszeni goście.
Mogliśmy podziwiać nigdy nierestaurowany NSU
251OSL z 1938 roku, którym wjechał na prezentację Pan Zdzisław
Włodarczyk, syn pierwszego właściciela NSU, oraz BMW R 75, Romana
Parczewskiego z wyposażeniem frontowym w postaci karabinu MG i przyczepki
amunicyjnej. Obok wiekowych motocykli niemieckich, zaprezentowany
został również prototypowy motocykl marki WSK z pięciobiegowym silnikiem
o pojemności 175ccm, będący własnością Kazimierza Kołodziejczyka..
Pokaz jazdy sportowej w wykonaniu młodzieży ze szkółki Pana Włodzimierza
Gąsiorka, wraz z fachowym komentarzem trenera, zainteresował zarówno
widzów jak i uczestników zawodów. Miłośnicy naszego kultowego Junaka,
z zapartym tchem, obserwowali przejazd motocykla przygotowywanego
przez inż. Wojciecha Kuleszę do pobicia rekordu prędkości ustanowionego
w 1959 roku.
Cieszy również obecność byłych mistrzów sportu motocyklowego podczas
tegorocznej edycji zawodów "Super-Veteran". Nazwiska Panów Gąsiorka
, Kuleszy, Komendy oraz Jana Burczyńskiego, który wziął czynny udział
w zawodach na swojej wyścigówce WSK 175, świadczą o tym że historia
nie lubi białych plam, a lata gdy sport motocyklowy w Polsce był
traktowany marginalnie nie były szare i smutne. Ich opowieści przypomniały
o czasach, gdy pasja i wytrwałość ważniejsze były od możliwości
sprzętowych i zainteresowania władzy ludowej rozwojem sportu motocyklowego.
Miejmy nadzieję, że te historie rozpalą wyobraźnię potencjalnych
następców, wśród młodych adeptów sportu motocyklowego.
Najwięcej emocji wzbudzała oczywiście rywalizacja między zawodnikami
podczas poszczególnych biegów. Nie miała większego znaczenia pojemność
czy wielkość pojazdów biorących w nich udział. Braki w mocy zawodnicy
próbowali nadrabiać techniką lub chociażby miną, natomiast tam gdzie
w grę wchodziły tzw. "słuszne pojemności", należało umiejętnie ją
wykorzystać, aby bezpiecznie dojechać do mety. Wiele spośród startujących
maszyn pojawiło się już nie po raz pierwszy, warto jednak odnotować
start w wyścigach trzech motocykli marki NSU (601 OSL z 1938r, 501
OSL z 1937r, 601 TS z 1932r), zawitały do Lublina, po raz kolejny
z rzędu, ekipa z Łódzkiej Politechniki, szczecińska "Motoklinika"
oraz zaprzyjaźniona grupa pasjonatów z Węgier. Węgrzy tym razem
zaprezentowali Junaka 500 Scrambler i przygotowany na bazie K-750
sidecar.
Organizacyjnie
zawody "Super-Veteran" są już dojrzałą imprezą. Łatwo zauważyć,
że cele jakie stawiają sobie organizatorzy, realizowane są konsekwentnie.
Jedyne co może niepokoić to niska frekwencja wśród motocykli przedwojennych.
O ile wystawa obfitowała w ciekawe przedwojenne pojazdy to już na
tor niewielu właścicieli "prawdziwych" zabytków zdecydowało się
wjechać.
Ocenę tegorocznej edycji pozostawiam uczestnikom i widzom. Czekamy
na wszelkie opinie - pozytywne informują o tym co się udało, negatywy
mobilizują do dalszej pracy w celu wyeliminowania niedociągnięć.
Z weterańskim pozdrowieniem
Radek Mikulski
Wyniki biegów
Bieg nr 1 - klasa do 100 cm3 post 1955
Miejsce | Imię | Nazwisko | Motocykl |
1 | Marek | Zagalski | Jawa 90 roadster |
2 | Andrzej | Paszkowski | Suzuki RV |
3 | Mirosław | Kruszyński | Yamaha TZ/RD |
Bieg nr 2 (łączony) - klasa 100 - 200 cm3 pre 1955
Miejsce | Imię | Nazwisko | Motocykl |
1 | Dariusz | Walachniewicz | Mińsk 125 |
2 | Artur | Krawczyk | SHL M04 |
3 | Andrzej | Porowski | WFM Osa Cross |
Bieg nr 2 (łączony) - klasa 250 - 350 cm3 pre 1955
Miejsce | Imię | Nazwisko | Motocykl |
1 | Karol | Grochowski | Iż 49 |
2 | Maciej | Gruszyński | Iż 49 |
Bieg nr 3 - klasa 100 - 150 cm3 post 1955
Miejsce | Imię | Nazwisko | Motocykl |
1 | Maciej | Gonciarz | WSK 125 |
2 | Grzegorz | Doroba | WSK M06 Z |
3 | Roman | Kulesza | Vespa 50 |
Bieg nr 4 - klasa 150 - 250 cm3 post 1955
Miejsce | Imię | Nazwisko | Motocykl |
1 | Piotr | Zagalski | MZ ES 250/2 |
2 | Adam | Stokowski | WSK Kobuz Sport |
3 | Rafał | Mydlak | WSK M21W2 |
Bieg nr 5 - klasa pow. 350 cm3 pre 1955
Miejsce | Imię | Nazwisko | Motocykl |
1 | Rafał | Kopyść | BMW R61 |
2 | Henryk | Górecki | NSU 601 OSL |
3 | Paweł | Klimek | NSU 601 S |
Bieg nr 6- klasa pow. 250 cm3 post 1955
Miejsce | Imię | Nazwisko | Motocykl |
1 | Gyorgi | Serfozo | Junak M10 Scrambler |
2 | Tomasz | Kuśnierz | Junak M10 |
3 | Krzysztof | Parzonka | Junak M07 |
Bieg nr 7- klasa Sidecar
Miejsce | Imię | Nazwisko | Motocykl |
1 | Grzegorz | Oleksiewicz | K750 |
2 | Sandor | Nemeth | Ural D-K750 M74 Sport |
3 | Leopold | Kubicki | K650 |
Lista motocykli WFM - prezentacja uczniów szkoły Władysława Gąsiorka
Lp. | Imię | Nazwisko | Motocykl |
1 | Bartłomiej | Kuć | WFM Formuła WFM |
2 | Mikołaj | Bylicki | WFM Formuła WFM |
3 | Michał | Bylicki | WFM Formuła WFM |
4 | Aleksandra | Zięba | WFM Formuła WFM |
5 | Michał | Padlewski | WFM Formuła WFM |