19 maja 2012 był finałem półrocznych przygotowań Lubelskiej Grupy Weterańskiej "Partyzant" do ósmej edycji Pleneru Motocyklowego Super-Veteran 2012.
Impreza miała mieć charakter pikniku i spotkania miłośników motocykli zabytkowych, połączonego z plenerową wystawą motocykli oraz rywalizacją na torze w formule wyścigowej. Dodatkowo przygotowaliśmy typowe konkursy zlotowe w postaci konkursu sprawności prowadzenia motocykla (slalom) oraz konkurs elegancji, który miał być wisienką na naszym "torcie".
Po całym tygodniu niepogody i niskich temperatur, z niepokojem patrzyliśmy w niebo, ale prognozy i dobry duch minionych epok, czuwający nad nami, dawał przekonanie, że na Super-Veterana w Lublinie zaświeci słońce - i tak się stało.
Ze względów finansowych i organizacyjnych - miasto Lublin nie dysponuje polem namiotowym - zrezygnowaliśmy z formuły imprezy pt-sb-nd i ograniczyliśmy się do części sobotniej z częścią publiczną na torze z kameralnym podsumowaniem wieczornym w ośrodku Malibu w Krężnicy Jarej.
Sobota rano, o godz. 6.00, rozpoczęliśmy instalowanie się na lubelskim torze: organizacja biura, bramy wjazdowej, parkingu dla wystawiających i uczestników, parkingu dla widzów na motocyklach, inspekcja toru i organizacja przed-startu i strefy startowej, zabezpieczenie nagłośnieniem, sanitarne, medyczne i techniczne (ograniczenie stref dla widzów i uczestników) ekspozycja banerów naszych sponsorów. Wszystko zostało przygotowane i od godziny ósmej mogliśmy ruszyć z rejestracją uczestników i przygotowaniami do treningów i samej rywalizacji.
Kolejno nadjeżdżające do parku maszyn motocykle i tworząca się kolejka przed biurem do rejestracji udziału, uświadomiła nam, że ósma edycja Super-Veterana będzie rekordową pod względem uczestniczących zawodników i prezentowanych motocykli.
Przeglądy techniczne dopuszczające do udziału w jazdach pokazowych na torze, nadanie numerów startowych i identyfikatora uczestnika i . od godziny 9-tej, na torze zadźwięczały silniki, a rozgrzane oleum owiało nozdrza zawodników i widzów, w serca motocyklistów zaczął wkradać się niepokój i podniecenie, potęgując atmosferę zbliżającej się sportowej rywalizacji w stylu retro...
Tradycyjnie już na Super-Veterana przyjechała mocna ekipa z Węgier. Dlatego też rozpoczynając oficjalną część imprezy, uczciliśmy ich przybycie odegraniem hymnu Węgier, oprócz Hymnu Polski, a obok polskiej - nad torem załopotała flaga węgierska. Impreza nie dość, że ogólnopolska, bo uczestnicy przyjechali z najodleglejszych stron kraju (Augustów, Koszalin, Ustronie, Bełchatów, Łódź, Wrocław itd.), stała się trwale międzynarodowa.
8 edycja Super-Veterana została objęta patronatami honorowymi przez: Prezydenta Miasta Lublin Pana Krzysztofa Żuka, Marszałka województwa Lubelskiego Pana Krzysztof Hetmana oraz Starostę Lubelskiego Pana Pawła Pikulę. Dzięki temu impreza została w końcu zauważona przez media wszelkiego typu, od telewizji, poprzez stacje radiowe, prasę lokalną po portale internetowe.
Łącznie wydaliśmy 78 numerów startowych, co łącznie z motocyklami wystawowymi dało liczbę powyżej setki.
A nie były to jedyne motocykle zabytkowe na torze, ponieważ również część widzów, przybyła na tor na kołach swoich motocykli zabytkowych, również z odległych stron Polski. Szacujemy zatem, że 19 maja na torze pojawiło się łącznie ponad 125 motocykli zabytkowych.
Dzięki dobrej prasie i podjętym działaniom informacyjnym przed imprezą, w rozpoczęciu imprezy i zmaganiom w poszczególnych konkursach, kibicowało kilka tysięcy widzów. Deptak wzdłuż Parku maszyn i Wystawy plenerowej, w przerwach między wydarzeniami na torze, był gęsto wypełniony oglądającymi prezentowane motocykle. A podczas jazd pokazowych i konkurencji zlotowych, widzowie szczelnie wypełniali koronę obiektu, skąd widać było wydarzenia dziejące się na torze.
Najstarszym czynnym uczestnikiem jazd pokazowych okazał się Jakub Piech na AWO 425S z koszem z Lublina - podobnie, jak w 2011 roku. Ilość Amazonek biorących udział wzrósł nam względem roku ubiegłego o 100% do liczby dwóch (J). Były to Irmina Kot- Zagalska i Ola Maszczyńska - gratulujemy odwagi i chęci wspólnej zabawy w motocykle zabytkowe.
Zdecydowana większość prezentowanych motocykli pochodziła z lat 50 - 80-tych XXwieku. W tym gronie pojawiło się kilka perełek: Levis Popular z 1919 roku, Triumph P z 1925 r., Dollar 250 1930 r. NSU 601TS, NSU 201 ZDB i NSU 601 OSL, a także Zundapp KS750 i BMW R61 z koszem. Absolutną rewelacją był Harley-Davidson 350 BA Peashooter - typowo wyścigowy motocykl z 1928 roku. Zarówno ten motocykl, jak i sportowy sidecar marki Dniepr ekipy z Piotrkowa Trybunalskiego, miały na naszej imprezie swoje premierowe, publiczne prezentacje po odbudowie i to od razu podczas sportowej rywalizacji na torze.
Wystawie motocykli oraz wydarzeniom publicznym towarzyszył zabytkowy anturaż, a to dzięki towarzystwu modelek z agencji fotograficznej Pin-Up Projekt, wystylizowanych na lata 30 i 50-te ubiegłego wieku, co dodatkowo dobrze korespondowało z licznie przebranymi w stroje z epoki organizatorami i uczestnikami Super-Veterana i uzupełniało doskonale prezentowane motocykle.
Wszystkie wydarzenia przewidziane programem udało się zrealizować. Rywalizacja na torze podczas jazd pokazowych oraz konkurencje sprawnościowe okraszone konkursem elegancji, dało uczestnikom wszechstronną możliwość prezentacji motocykli, a widzom stworzyła niepowtarzalne widowisko, co i rusz nagradzane gromkimi brawami kilkutysięcznej widowni.
Dziękujemy niniejszym wszystkim osobom i instytucjom współpracującym przy powstawaniu naszej imprezy. Dziękujemy sponsorom, którzy zaufali nam, że ich zaangażowanie przyczyni się do powstania wyjątkowego i zapadającego głęboko w pamięć wydarzenia, wyjątkowego w skali Polski. Mamy nadzieję, że będzie to powód do zadowolenia i przyniesie wymierne korzyści marketingowe.
Tak oto odjechała w przeszłość ósma edycja Wyścigów Motocykli Zabytkowych Super-Veteran w Lublinie.
Jak dotąd był pot! Był ryk silników i chrzęst ocieranych podnóżków o asfalt. Były ofiary w sprzęcie i ludziach.
Niech namiastkę tego co dotychczas oddadzą fotografie na naszej stronie:
i innych zakątkach sieci:
Wyniki poszczególnych konkurencji:
Bieg I
W klasie pojemnościowej do 100 ccm dal pojazdów wyprodukowanych do 1955 r i do 75 ccm dla motocykli wyprodukowanych po 1955 roku. Czołowe miejsca zajęli:
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
84 |
Mirosław |
Kruszyński |
Yamaha |
TZ 70 |
1970 |
70 |
2 |
12 |
Piotr |
Zagalski |
Wierchowina |
5 |
1975 |
49 |
3 |
16 |
Tomasz |
Pastuszka |
Komar |
- |
1960 |
50 |
Bieg II
Bieg III był biegiem łączonym dla motocykli z grupy wiekowej pre 1955 w pojemnościach od 100ccm do 350 ccm,
z klasyfikacją prowadzoną oddzielnie dla poszczególnych pojemności.
Uśredniono ilość okrążeń do 8. Ostatecznie wyniki ukształtowały się następująco:
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
57 |
Dariusz |
Walachniewicz |
Mińsk |
1955 |
125 |
|
2 |
24 |
Damian |
Iwiński |
SHL |
M04 |
1949 |
123 |
3 |
31 |
Artur |
Krawczyk |
SHL |
M04 |
1951 |
123 |
W klasie od 200 do 350 ccm:
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
44 |
Wojciech |
Pachla |
Avo Simson |
Turist |
1953 |
250 |
2 |
64 |
Rysiek |
Krawczyk |
Harley Davidson |
BA Peashooter |
1928 |
349 |
3 |
35 |
Grzegorz |
Walachniewicz |
Levis |
Popular |
1919 |
250 |
Bieg III
W klasie pojemnościowej od 75 ccm do 150 ccm na dystansie 6 okrążeń dla motocykli wyprodukowanych po 1955 roku.
Czołowe miejsca zajęli:
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
59 |
Mateusz |
Wysłocki |
Jawa |
Roadster 90 |
1972 |
86 |
2 |
77 |
Marek |
Zagalski |
Jawa |
90 Roadster |
1972 |
88,7 |
3 |
37 |
Konrad |
Gawron |
WSK |
M06B3 |
1985 |
125 |
Bieg IV
Bieg IV obejmował klasę pojemnościową powyżej 350 ccm dla motocykli produkowanych do 1955 roku.
Udział wzięło 7 motocykli. Czołowe miejsca zajęli:
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
61 |
Wojciech |
Wołoszynski |
BSA |
Bluestar |
1935 |
500 |
2 |
29 |
Wojciech |
Bury |
Zundapp |
KS600 |
1939 |
600 |
3 |
7 |
Ignacy |
Ostaszewski |
M 72 |
M 72 |
1955 |
750 |
Bieg V
Bieg Vto zmagania na motocyklach 150 - 250 ccm produkowanych po 1955 roku.
Najwyższe miejsca zajęli:
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
10 |
Piotr |
Zagalski |
MZ |
ES250/2 |
1969 |
243 |
2 |
58 |
Dariusz |
Walachniewicz |
Honda |
Cb 250 k0 |
1968 |
250 |
3 |
38 |
Rafał |
Mydlak |
WSK |
M21W2 |
1982 |
175 |
Bieg VI
Bieg szósty to zmagania na motocyklach powyżej 250 ccm produkowanych po 1955 roku. Najwyższe miejsca zajęli:
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
3 |
Tomasz |
Kuśnierz |
Junak |
M10 |
1960 |
500 |
2 |
65 |
Włodzimierz |
Mazgaj |
Ural |
M 61 Irbit |
1960 |
650 |
3 |
55 |
Rafał |
Sawkiewicz |
Junak |
M10 |
1962 |
350 |
Bieg VII
Bieg siódmy polegał na jeździe na regularność, czyli zaliczeniem najmniejszej różnicy czasu na okrążeniach pomiarowych. W tej konkurencji wystartowały motocykle w konwencji sportowej.
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
54 |
Marcin |
Głuszko |
IMZ |
Ural M63 |
1963 |
650 |
2 |
34 |
Serfozo |
Gtorgt |
Pannonia |
P-20 |
1968 |
250 |
3 |
50 |
Bartek |
Tazbir |
Awo Sport |
425 S |
1960 |
250 |
Bieg VIII - SIDECAR
Publiczność miała okazję podziwiać również zmagania motocykli z wózkiem bocznym. Zaprzęgi miały do pokonania 8 okrążeń. Najlepszymi okazali się:
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
8 |
Ziemowit |
Łączyński |
Dniepr |
1970 |
650 |
|
2 |
74 |
Jarosław |
Świtacz |
Dniepr |
M16 |
1975 |
630 |
3 |
19 |
Jacek |
Kuśmierski |
KMZ |
K-650 |
1968 |
743 |
KONKURS ELEGANCJI
Pomiędzy przejazdami pokazowymi odbył się konkurs elegancji.
Prezentowali się uczestnicy w strojach z epoki motocykla. Wyniki konkurencji:
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
85 |
Artur |
Brewczak |
Triumph |
Model P |
1925 |
500 |
2 |
64 |
Rysiek |
Krawczyk |
Harley Davidson |
BA Peashooter |
1928 |
349 |
3 |
67 |
Paweł |
Klimek |
NSU |
601 TS |
1932 |
600 |
Sprawność prowadzenia motocykla
Konkurencja zręcznościowa wymagała przejechania zapamiętanej trasy pomiędzy pachołkami,
w jak najkrótszym czasie. W tej konkurencji udział wzięło 33 uczestników.
Najlepszymi okazali się:
Msc |
Nr startowy |
Imię |
Nazwisko |
Marka |
Model |
Rok produkcji |
Poj w cm3 |
1 |
37 |
Konrad |
Gawron |
WSK |
M06B3 |
1985 |
125 |
2 |
5 |
Grzegorz |
Doroba |
WSK |
M06-Z |
1959 |
125cm3 |
3 |
59 |
Mateusz |
Wysłocki |
Jawa |
Roadster 90 |
1972 |
86 |
Super-Veteran 2012 powstał dzięki naszym partnerom i sponsorom, którymi byli: