"Pierwszy Lubelski Rajd Weteranów Szos 2005"

Zorganizowany przez:

Klub Motocykli Dawnych "Partyzant" z Janowa Lubelskiego;
Klub Motorowy "Pionier" w Lublinie;
Motocyklistów niezrzeszonych z lubelszczyzny.

W dniach 20-22 maja 2005 roku odbył się Pierwszy Lubelski Rajd Weteranów Szos, impreza mająca na celu:
Popularyzację dbałości o zabytki techniki motoryzacyjnej, w postaci motocykli i motocykli z wózkiem bocznym.
Prezentację szerszej publiczności, odrestaurowanych motocykli zabytkowych, będących w posiadaniu uczestników Rajdu.
Przybliżanie historii motoryzacji uczestnikom i widzom, oglądającym zmagania rajdowe uczestników zlotu.
Promocję walorów turystycznych regionu Lubelszczyzny, na forum ogólnopolskim.
Impreza przeznaczona dla posiadaczy motocykli zabytkowych o wysokim stopniu oryginalności, zgromadziła 65 załóg na motocyklach i motocyklach z koszem.
Z pośród motocykli zabytkowych, najstarszymi pojazdami były:
NSU 601 TS z 1932 roku (Pawła Klimka z Lublina), BMW R12 z 1936 roku (Jana Jusyna z Lublina), Zundapp K500 z 1936 r. (Ryszarda Boruckiego z Puław), DKW NZ 250 z 1938 r. (Grzegorza Grzesiaka z Radzynia Podlaskiego); Sokół 600 RT z 1938 r. (Janusza Kusia z Chełma), NSU 251 OSL z 1940 r. (Wiesława Bandury ze Słubic)
Głównym punktem programu imprezy był rajd drogowy, po drogach publicznych z Lublina do Janowa Lubelskiego.
Na ponad 70 kilometrowej trasie rajdu, zostały zlokalizowane konkurencje o charakterze sportowo-rekreacyjnym, historycznym i technicznym (związanych ze sprawnością kierowania motocykla, znajomości techniki motoryzacyjnej, poznawczej miejsc historycznych regionu.)
Triumfatorami klasyfikacji generalnej rajdu zostali:
w klasie motocykli wyprodukowanych przed 1955 rokiem:

pierwsze miejsce - Jacek Kołtun na motocyklu SHL M04 z 1948 r;
drugie miejsce - Jan Jusyn na motocyklu BMW R12 z 1936 r.;
trzecie miejsce - Jan Milczek na motocyklu SHL M04 z 1951 r.

w klasie motocykli wyprodukowanych po 1955 roku:

pierwsze miejsce - Grochowski Karol na motocyklu Iż-49 z 1956 r;
drugie miejsce - Radosław Łosoś na motocyklu MZ Trorphy 250 z 1969 r.;
trzecie miejsce - Andrzej Cichorz na motocyklu Jawa 250 z 1959 r.

Po zakończeniu zmagań rajdowych i przerwie na obiad, po paradnym przejeździe ulicami Janowa Lubelskiego, przeprowadzono Konkurs Elegancji. Polegał on, na prezentacji załóg motocyklowych w strojach dostosowanych do epoki, z której pochodził pojazd.
Mistrzem elegancji, poprzez aplauz licznie zgromadzonej publiczności, wybrany został: Janusz Czapliński, prezentujący się w stroju podoficera US Army, na motocyklu Harley-Davidson WLA z 1942 roku.
Pierwszym vicemistrzem elegancji został Ryszard Borucki na motocklu Zundapp K500 z koszem, a drugim vicemistrzem elegancji został Wiesław Bandura na motocyklu NSU 251 OSL z 1940 r. (zawodnik ten, aby wziąć udział w imprezie przywiózł swój motocykl ze Słubic nad Odrą).
Kolejnym punktem programu były konkurencje w sprawności prowadzenia motocykli rozegrane, jako odrębne konkursy w centrum Janowa Lubelskiego.
Zwycięzcą w konkurencji wolnej jazdy został Damian Iwiński na motocyklu SHL M04.
Zwycięzcą w konkurencji slalomu z utrudnieniami został Sławomir Drążek na motorowerze Żak 50 z 1963 r.
Oficjalne podsumowanie rywalizacji połączone z rozdaniem nagród odbyło się podczas wieczornej części imprezy, uświetnionej koncertem zespołu blues-rockowego.
Uczestnicy w blasku wielkiego ogniska, w miłej atmosferze bazy zlotowej w Janowie Lubelskim, płukali pokryte rajdowym kurzem gardła, schłodzonym kufelkiem piwa, snując nocne Polaków rozmowy.
W słoneczny niedzielny poranek, 22 maja, uczestnicy rajdu, dziękując organizatorom za mile spędzone chwile i profesjonalnie zorganizowaną imprezę, wyruszali w kierunku swoich domów.
Każdy z opuszczających zlotowisko, motocyklistów deklarował, obowiązkowy przyjazd na następną edycję rajdu.
Pozostali jeszcze, chętni motocykliści, wzięli udział w niedzielnej przejażdżce po okolicy prowadzonej przez Gaza 69, do miejsc wartych obejrzenia.
I tak zakończyła się przygoda prawdziwych motocyklistów na prawdziwych motocyklach.

Impreza powstała przy dużym zaangażowaniu osób prywatnych, ale przede wszystkim, dzięki licznym sponsorom, którzy szczodrze wsparli nas (Organizatorów), za co serdecznie dziękujemy.
Wśród głównych sponsorów należy wymienić firmy: Agencję Obrotu Normaliami "Complex" z Łodzi, "Inbud-Faro" z Lublina, "Ekomel" z Janowa Lubelskiego, "Parian" - Ceramika Użytkowa z Lublina.

Pełna lista sponsorów Pierwszego Lubelskiego Rajdu Weteranów Szos 2005


W imieniu Organizatorów
Piotr Orzeł Komandor Rajdu
Organizatorzy
© LGW Partyzant