Podsumowanie Super-Veteran 2011
Lubelski
Plener Motocyklowy był siódmą edycją Wyścigów Motocykli Zabytkowych
"Super-Veteran", organizowanych przez LGW "Partyzant"
stowarzyszenia będącego członkiem zwyczajnym PZM.
Imprezę dedykowaliśmy miłośnikom motocykli zabytkowych, a odbyła
się w dniach 20 i 21 maja 2011 r. Główną areną wydarzeń był Tor
Lublin.
I mimo, że czarne chmury gromadzą się nad samym torem, w związku
z jego istnieniem, to aura nam dopisała. Oprócz żaru emocji i rozgrzanych
silników, żar lał się obficie z nieba. A popołudniowe burze ominęły
szczęśliwie Lublin, dając czas na wieczorną wymianę emocji po wyścigach,
przy dźwiękach blues-rockowej kapeli, akordeonu i blasku ogniska.
Zanim to jednak nastąpiło..
Rozpoczęliśmy już w piątek w ośrodku Marina nad Zalewem Zemborzyckim
w Lublinie. Ośrodek swoim standardem i infrastrukturą nawiązywał
zdecydowanie do epoki najmłodszych motocykli z tzw. bloku wschodniego,
które postanowiliśmy dopuścić do naszej imprezy.
Pierwsi
uczestnicy pojawili się na horyzoncie już wczesnym popołudniem,
ale my z biurem ruszyliśmy dopiero po 17-tej, co było zgodne z przyjętym
planem. Przede wszystkim pojawili się uczestnicy, którzy mieli najdalej:
ze Szczecina, Łodzi. Co nas szczególnie ucieszyło, pojawiła się
zaprzyjaźniona już, ekipa z Węgier we wzmocnionym składzie.
Przybyli również zaproszeni goście: Bartłomiej Styła - były zawodnik
sportowy, uczestnik słynnych Rajdów Tatrzańskich oraz Tomasz Sałek
-inżynier, konstruktor i chodząca encyklopedia techniczna związana
z motocyklami sportowymi.
Piątkowy wieczór wypełnił pokaz fotografii i materiałów filmowych
z poprzednich edycji Super-Veterana w plenerowej sali kinowej pod
gołym niebem, w atmosferze pieczonej nad ogniskiem patykowej kiełbasy.
Kiedy
mrok zupełnie spowił nasze obozowisko, a jedynym światłem był blask
projektora i ogniska, rozpoczął swoją opowieść Tomasz Sałek. Stojąc
z początku całkiem z boku, ze sporym dystansem do rozrzuconego grona
słuchaczy. Ściszony wysiłkiem, schorowany głos naszego gościa, począł
uchylać rąbek tajemnej wiedzy dotyczącej przystosowania silników
do sportu. Głos ten spowodował, że słuchaczy z każdym słowem przybywało,
a krąg się zacieśniał. Słuchacze chłonęli, jak gąbka i ciągle było
im mało, o czym świadczyły liczne pytania.
Trwało by to zapewne do rana, gdyby nie zaplanowane nocne budzenie
duchów przeszłości w Moto-Strefie w Świdniku (stałej ekspozycji
i izbie tradycji WSKi). Podjechał autobus i wszyscy wyruszyli w
nocną podróż w przeszłość.
A w Moto-Strefie czekali już gospodarze: Wiesław i Grzegorz Doroba
oraz Krzysztof Komenda - ludzie legendy, związani całym życiem z
motocyklami WSK.
Tak zakończył się ten intensywny dzień już pełen wrażeń, rozbudzając
emocje tego, co było dopiero przed nami w sobotę.
Nad
torem wzbił się kurz i zadźwięczały silniki, rozgrzane oleum owiało
nozdrza zawodników i widzów, roznosząc atmosferę sportowej rywalizacji
w stylów retro...
Przygotowania do imprezy trwały cały rok, a zgłoszenia do udziału
w poszczególnych konkurencjach były przyjmowane od marca 2011 roku.
Łącznie zgłoszono 96 motocykli, z czego 81 przyjechało na tor i
wzięło udział w przejazdach pokazowych i konkursach. Zanotowaliśmy
dodatkowo co najmniej 15 motocykli, które przyprowadzone przez widzów
stanowiły dodatkowe uzupełnienie wystawy plenerowej. W konsekwencji
widzowie mieli okazję podziwiać ponad setkę motocykli zabytkowych.
Ponad połowa uczestników wzięła udział w dwóch lub więcej konkurencjach.
Cieszy nas fakt, że z roku na rok impreza cieszy się coraz większym
zainteresowaniem zarówno uczestników, jak i publiczności.
Najstarszym
czynnym uczestnikiem jazd pokazowych okazał się Jakub Piech na AWO
425S z koszem z Lublina, który przekroczył już wiek 60 lat, a najstarszym
zarejestrowanym uczestnikiem zlotu był Franciszek Czubiel rocznik
1931(!!) na Zundappie KS750, natomiast najmłodszym był Konrad Gawron
z Krasnegostawu, który nie ukończył jeszcze 20 lat.
Jedyną amazonką, która wzięła udział w zmaganiach na torze była
Irmina Kot z Międzyrzeca Podlaskiego poruszająca się na o wiele
starszym od niej motocyklu WFM z 1956 roku.
Najdłuższą trasę (205 km), przyjazdu na Super-Veteran na dwóch kołach,
również na motocyklu WFM, pokonał Piotr Rudziński z Tomaszowa Mazowieckiego.
Niezwykle miło było nam również gościć uczestników, którzy przybyli
z najodleglejszych zakątków Polski i nie tylko... Szczecin, Łódź,
Jaworzno, Rzeszów to tylko niektóre spośród 45 miejscowości, z których
przybyli uczestnicy ze swoimi wiekowymi maszynami. Tradycyjnie już
nie obyło się bez obecności naszych przyjaciół z Węgier, którzy
zjawili się w sześcioosobowym składzie, a każdy ze swoim motocyklem,
doskonale przygotowanym do zmagań.
Najstarsze motocykle, jakie mogliśmy spotkać na torze to Levis Popular z 1919 roku, Triumph P z 1925 r., NSU 601TS z 1932 roku, Sokół 1000 z 1935 r., a także Zundapp KS750 i Indian Sport Scout z 1940 roku. Królowały oczywiście polskie motocykle z lat świetności naszej rodzimej produkcji, czyli WSK w liczbie 18 szt., Junaki w liczbie 9 szt., a także 6 motocykli WFM i 5 SHL.
Nagrodą ufundowaną przez firmę Almot - Junak, został wyróżniony kierowca węgierski: Gyorgy Serfozo, dosiadający swojego wiernego Junaka Scramblera.
Wyniki
poszczególnych konkurencji...
Super-Veteran 2011 obejmował kilka konkurencji.
Przejazdy pokazowe zostały podzielone na kilka klas ułożonych w
kolejne biegi.
Bieg
I
W klasie pojemnościowej do 100 ccm
na dystansie 6 okrążeń zmagało się 8 motocykli
wyprodukowanych po 1955 roku. Czołowe miejsca zajęli
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
9
|
Marek
|
Zagalski
|
Łódź
|
Jawa
|
90
Roadster
|
1972
|
87
|
2
|
79
|
Mirosław
|
Kruszyński
|
Ostrowiec
Św.
|
Yamaha
|
RD/TZ
|
1970
|
49
|
3
|
17
|
Piotr
|
Zagalski
|
Bełchatów
|
Wierchowina
|
5
|
1975
|
49
|
Bieg
II
Bieg II był biegiem łączonym dla wszystkich
motocykli z grupy wiekowej pre 1955, z klasyfikacją prowadzoną
oddzielnie dla poszczególnych pojemności. Uśredniono ilość okrążeń
do 7. Ostatecznie wyniki ukształtowały się następująco:
W klasie pojemnościowej od 100 do 200 ccm:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
44
|
Dariusz
|
Walachniewicz
|
Trawniki
|
Mińsk
|
1955
|
125
|
|
2
|
24
|
Damian
|
Iwiński
|
Rzeszów
|
SHL
|
M04
|
1949
|
123
|
3
|
13
|
Artur
|
Marek
|
Lublin
|
SHL
|
M04
|
1951
|
123
|
W klasie od 200 do 350 ccm:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
50
|
Karol
|
Grochowski
|
Międzyrzec
Pdl.
|
Iż
|
49
|
1956
|
349
|
2
|
7
|
Maciej
|
Gruszczyński
|
Wólka
Modrzejowa
|
Iż
|
49
|
1951
|
348
|
3
|
69
|
Grzegorz
|
Walachniewicz
|
Trawniki
|
Levis
|
Popular
|
1919
|
249
|
W klasie powyżej 350 ccm brały udział tylko 2 motocykle i zajęły następujące pozycje:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
66
|
Paweł
|
Klimek
|
Lublin
|
NSU
|
601
TS
|
1932
|
600
|
2
|
25
|
Adam
|
Sokołowski
|
Świdnik
|
Sokół
|
1000
|
1935
|
993
|
Bieg III
W klasie pojemnościowej od 100 do 150 ccm na dystansie 6 okrążeń zmagało się 21 motocykli wyprodukowanych po 1955 roku. Czołowe miejsca zajęli:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
14
|
Maciej
|
Gonciarz
|
Szczecin
|
WSK
|
125
|
1985
|
125
|
2
|
32
|
Grzegorz
|
Doroba
|
Świdnik
|
WSK
|
M06
Z
|
1959
|
125
|
3
|
68
|
Sandor
|
Nemeth
|
Węgry
|
Honda
|
CB125T
|
1974
|
125
|
Bieg
IV
Bieg IV obejmował klasę pojemnościową 150-250 ccm,
motocykle produkowane po 1955 rokiem. Udział wzięło 17 motocykli
a pierwsze trzy pozycje zajęli:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
19
|
Piotr
|
Zagalski
|
Bełchatów
|
MZ
|
ES250/2
|
1969
|
243
|
2
|
20
|
Serfozo
|
Gyorgy
|
Węgry
|
CZ
|
980
|
1969
|
250
|
3
|
61
|
Papp
|
Mate
|
Węgry
|
Suzuki
|
GT250
|
1973
|
247
|
Bieg
V
Najbardziej emocjonujący bieg został rozegrany w
klasie motocykli produkowanych po 1955 roku o pojemności powyżej
250 ccm. Udział w biegu wzięło łącznie 14 motocykli,
z czego ponad połowę stanowiły Junaki. Najwyższe miejsca zajęli:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
6
|
Marcin
|
Tynowski
|
Radom
|
Triumph
|
Tiger
650
|
1969
|
649
|
2
|
26
|
Tomasz
|
Kuśnierz
|
Borek
Stary
|
Junak
|
M10
|
1961
|
597
|
3
|
70
|
Krzysztof
|
Pańczak
|
Szczecin
|
Suzuki
|
GS400
|
1976/2010
|
400
|
SIDECAR
Publiczność miała okazję podziwiać również zmagania motocykli z
wózkiem bocznym. Sześć zaprzęgów miało do pokonania 8 okrążeń. Dwa
motocykle obsadzone były przez załogi dwuosobowe: kierowca + "pająk"
- tzn. osoba wspierające kierowcę w utrzymaniu stabilności maszyny
podczas pokonywania zakrętów. A zmagania wygrał kierowca startujący
bez wsparcia. Najlepszymi okazali się:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
100
|
Grzegorz
|
Oleksiewicz
|
Lublin
|
K650
|
K750
|
1965
|
650
|
2
|
34
|
Sandor
|
Nemeth
|
Węgry
|
Ural
|
DK-750
|
1947
|
750
|
3
|
18
|
Ziemowit Grzegorz |
Łączyński Szymański |
Piotrków
Tryb.
|
Ural
|
IMZ
3-8 201
|
1974
|
650
|
KONKURS
ELEGANCJI
Pomiędzy przejazdami pokazowymi odbył się konkurs elegancji. Wszyscy
uczestnicy profesjonalnie przygotowali się do tej konkurencji -
maszyny lśniły w słońcu, a stroje nawiązywały do epoki produkcji
i stylu okresu użytkowania. W trakcie oceny nie obyło się bez przedstawienia
historii motocykla, uruchomienia silnika, czy nawiązującej do minionej
epoki próby przekupstwa komisji za pomocą płynów energetyzujących.
W konkurencji udział wzięło dziesięciu uczestników.
W klasie motocykli wyprodukowanych przed 1945 rokiem najwyżej zostali ocenieni:
:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
69
|
Grzegorz
|
Walachniewicz
|
Trawniki
|
Levis
|
Popular
|
1919
|
249
|
2
|
52
|
Franciszek
|
Czubiel
|
Lublin
|
Zundapp
|
KS750
|
1940
|
750
|
3
|
81
|
Ryszard
|
Krawczyk
|
Płazów
|
Indian
|
Sport
Scout
|
1940
|
737
|
Natomiast w klasie po 1945 roku zwyciężyli:
:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
5
|
Irmina Marek |
Kot Zagalski |
Łódź
|
WFM
|
M06
|
1956
|
125
|
2
|
21
|
Tomasz
|
Pastuszka
|
Ustronie
|
WSK
|
175/MW22
|
1973
|
175
|
3
|
1
|
Piotr
|
Rudziński
|
Tomaszów
Mazowiecki
|
WFM
|
M06-S34
|
1964
|
123
|
W klasie sport najlepiej zaprezentowali się:
:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
18
|
Ziemowit Grzegorz |
Łączyński Szymański |
Piotrków
Tryb.
|
Ural
|
IMZ
3-8 201
|
1974
|
650
|
2
|
79
|
Mirosław
|
Kruszyński
|
Ostrowiec
Św.
|
Yamaha
|
RD/TZ
|
1970
|
49
|
3
|
61
|
Papp
|
Mate
|
Węgry
|
Suzuki
|
GT250
|
1973
|
247
|
Jazda
na regularność
W konkursie jazdy na regularność polegającym na pokonywaniu 10 okrążeń,
w jak najbardziej zbliżonym czasie. Spośród dziesięciu uczestników
bezkonkurencyjny okazał się zawodnik, którego różnice w czasie wynosiły
zaledwie 0,03 sekundy.
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
6
|
Marcin
|
Tynowski
|
Radom
|
Triumph
|
Tiger
650
|
1969
|
649
|
2
|
2
|
Marcin
|
Lachewicz
|
Lublin
|
M72
|
M72
|
1957
|
749
|
3
|
9
|
Marek
|
Zagalski
|
Łódź
|
Jawa
|
90
Roadster
|
1972
|
87
|
Sprawność
prowadzenia motocykla
Ta konkurencja zręcznościowa wymagała nie tylko skupienia przy prowadzeniu
motocykla w ciasnym slalomie pomiędzy słupkami, ale również zapamiętania
i prawidłowego wykonania trasy przejazdu. Oczywiście wszystko odbywało
się pod presją czasu. W tej konkurencji udział wzięło 20 uczestników.
Najlepszymi okazali się:
Miejsce
|
Numer
startowy
|
Imię
|
Nazwisko
|
Miejscowość
|
Marka
|
Model
|
Rok
produkcji
|
Pojemność
silnika (cm3)
|
1
|
67
|
Maciej
|
Kłos
|
Strzeszkowice
Duże
|
WFM
|
M06-S34
|
1964
|
123
|
2
|
11
|
Marek
|
Zagalski
|
Łódź
|
WSK
|
175
|
1983
|
175
|
3
|
32
|
Grzegorz
|
Doroba
|
Świdnik
|
WSK
|
M06
Z
|
1959
|
125
|
Tyle
statystyki i podsumowania. Pozostajemy w nadziei, że daliśmy widzom
i uczestnikom, poczuć namiastkę i powiew przeszłości mistrzów toru,
kiedy rodziły się konstrukcje prezentowanych motocykli. Nasza impreza
jest ukłonem w kierunku byłych mistrzów sportu, konstruktorów motocykli
i ludzi, którzy dążą do ocalenia pozostałych do naszych czasów motocykli.
Uchylamy symboliczną czapkę przed zawodnikami z dawnych lat dosiadających
motocykli prawdziwie sportowych w latach 20-30 tych, czy 60-tych
i tych, którzy na przekór modzie, dosiadają wiekowe motocykle wyrywając
je z kurzu i zapomnienia.
Mamy nadzieję, że dzięki naszym wysiłkom organizacyjnym podczas
tworzenia Wyścigów Super-Veteran, motocykliści mieli okazję zdobycia
nowych fascynujących doświadczeń. Widzowie oglądający zmagania motocyklistów
na leciwych maszynach, mieli wreszcie okazję napatrzenia się na
tętniące życiem i zaskakująco sprawne pojazdy swoich dziadków. Pokonujące
zakręty zwinnie, jak za najlepszych swoich czasów. Tym którym bliskie
są sercu, zakręciły łezkę wspomnień, a tych którzy patrzyli na nie
z pogardą, wprawiły w zdumienie i zmusiły do szacunku.
Jak dotąd był pot! Był ryk silników i chrzęst ocieranych podnóżków
o asfalt. Były ofiary w sprzęcie i ludziach... Niech namiastkę tego
co dotychczas, oddadzą poniższe fotografie, oraz te, które wkrótce
pojawią się w naszej galerii na naszej stronie www.rajdlubelski.pl.
https://picasaweb.google.com/trebog/SUPERVETERANLUBLIN2011#
https://picasaweb.google.com/102077695544573013555/SuperVeteranLublin2011#
http://www.youtube.com/watch?v=aCMp_thqqqA&feature=player_embedded
https://picasaweb.google.com/Raptor2160/SuperVeteran21Maj2011?feat=directlink#
http://www.youtube.com/watch?v=fNU5Zt1trEY
https://picasaweb.google.com/michal.turski/SuperVeteranVII2011#
https://picasaweb.google.com/zaba650/SuperVeteran2011#
http://www.itvl.pl/news/motoweekend-dla-kuby---zlot-posiadaczy-starych-motocykli
Super-Veteran powstał dzięki naszym partnerom i sponsorom, którymi byli:
Polski
Związek Motorowy Zarząd Główny i Zarząd Okręgowy w Lublinie
Kancelaria Prezydenta Lublina
Stowarzyszenie SAS z Janowa Lubelskiego
Junak - Almot - polska firma motocyklowa reaktywująca markę Junak,
Goodyear Dunlop Tires Polska Sp z o.o.- producent opon
Argo spółka Jawna - konstrukcje aluminiowe
Naprawa Motocykli Różnych - dealer motocykli Yamaha i KTM;
Shell Polska - oddział koncernu energetycznego w Polsce
Variant S.A. z Krakowa - producent i dystrybutor chemii i akcesoriów
motoryzacyjnych
Parys Sp z o.o. - dystrybutor chemii i kosmetyków samochodowych
Towarzystwo Ubezpieczeń Inter Polska
Tarbor - producent odzieży motocyklowej i obuwia
Kaligraf - studio reklamy, reklama na telebimach
Sella - agencja reklamowa
Inbud-Faro S.A. - dystrybutor opon i felg samochodowych
Zlokalizuj mnie pl - systemy monitorowania GPS
Profix - narzędzia ręczne i elektronarzędzia
Figaro Group - druk i reklama
Pozdrawiają
Organizatorzy Super-Veteran 2011
Stowarzyszenie Miłośników Motocykli Dawnych
Lubelska Grupa Weterańska "Partyzant"