Podsumowanie Super-Veteran 2011

 

Lubelski Plener Motocyklowy był siódmą edycją Wyścigów Motocykli Zabytkowych "Super-Veteran", organizowanych przez LGW "Partyzant" stowarzyszenia będącego członkiem zwyczajnym PZM.
Imprezę dedykowaliśmy miłośnikom motocykli zabytkowych, a odbyła się w dniach 20 i 21 maja 2011 r. Główną areną wydarzeń był Tor Lublin.
I mimo, że czarne chmury gromadzą się nad samym torem, w związku z jego istnieniem, to aura nam dopisała. Oprócz żaru emocji i rozgrzanych silników, żar lał się obficie z nieba. A popołudniowe burze ominęły szczęśliwie Lublin, dając czas na wieczorną wymianę emocji po wyścigach, przy dźwiękach blues-rockowej kapeli, akordeonu i blasku ogniska. Zanim to jednak nastąpiło..
Rozpoczęliśmy już w piątek w ośrodku Marina nad Zalewem Zemborzyckim w Lublinie. Ośrodek swoim standardem i infrastrukturą nawiązywał zdecydowanie do epoki najmłodszych motocykli z tzw. bloku wschodniego, które postanowiliśmy dopuścić do naszej imprezy.

Pierwsi uczestnicy pojawili się na horyzoncie już wczesnym popołudniem, ale my z biurem ruszyliśmy dopiero po 17-tej, co było zgodne z przyjętym planem. Przede wszystkim pojawili się uczestnicy, którzy mieli najdalej: ze Szczecina, Łodzi. Co nas szczególnie ucieszyło, pojawiła się zaprzyjaźniona już, ekipa z Węgier we wzmocnionym składzie.
Przybyli również zaproszeni goście: Bartłomiej Styła - były zawodnik sportowy, uczestnik słynnych Rajdów Tatrzańskich oraz Tomasz Sałek -inżynier, konstruktor i chodząca encyklopedia techniczna związana z motocyklami sportowymi.
Piątkowy wieczór wypełnił pokaz fotografii i materiałów filmowych z poprzednich edycji Super-Veterana w plenerowej sali kinowej pod gołym niebem, w atmosferze pieczonej nad ogniskiem patykowej kiełbasy.

Kiedy mrok zupełnie spowił nasze obozowisko, a jedynym światłem był blask projektora i ogniska, rozpoczął swoją opowieść Tomasz Sałek. Stojąc z początku całkiem z boku, ze sporym dystansem do rozrzuconego grona słuchaczy. Ściszony wysiłkiem, schorowany głos naszego gościa, począł uchylać rąbek tajemnej wiedzy dotyczącej przystosowania silników do sportu. Głos ten spowodował, że słuchaczy z każdym słowem przybywało, a krąg się zacieśniał. Słuchacze chłonęli, jak gąbka i ciągle było im mało, o czym świadczyły liczne pytania.
Trwało by to zapewne do rana, gdyby nie zaplanowane nocne budzenie duchów przeszłości w Moto-Strefie w Świdniku (stałej ekspozycji i izbie tradycji WSKi). Podjechał autobus i wszyscy wyruszyli w nocną podróż w przeszłość.
A w Moto-Strefie czekali już gospodarze: Wiesław i Grzegorz Doroba oraz Krzysztof Komenda - ludzie legendy, związani całym życiem z motocyklami WSK.
Tak zakończył się ten intensywny dzień już pełen wrażeń, rozbudzając emocje tego, co było dopiero przed nami w sobotę.

Nad torem wzbił się kurz i zadźwięczały silniki, rozgrzane oleum owiało nozdrza zawodników i widzów, roznosząc atmosferę sportowej rywalizacji w stylów retro...
Przygotowania do imprezy trwały cały rok, a zgłoszenia do udziału w poszczególnych konkurencjach były przyjmowane od marca 2011 roku. Łącznie zgłoszono 96 motocykli, z czego 81 przyjechało na tor i wzięło udział w przejazdach pokazowych i konkursach. Zanotowaliśmy dodatkowo co najmniej 15 motocykli, które przyprowadzone przez widzów stanowiły dodatkowe uzupełnienie wystawy plenerowej. W konsekwencji widzowie mieli okazję podziwiać ponad setkę motocykli zabytkowych. Ponad połowa uczestników wzięła udział w dwóch lub więcej konkurencjach. Cieszy nas fakt, że z roku na rok impreza cieszy się coraz większym zainteresowaniem zarówno uczestników, jak i publiczności.

Najstarszym czynnym uczestnikiem jazd pokazowych okazał się Jakub Piech na AWO 425S z koszem z Lublina, który przekroczył już wiek 60 lat, a najstarszym zarejestrowanym uczestnikiem zlotu był Franciszek Czubiel rocznik 1931(!!) na Zundappie KS750, natomiast najmłodszym był Konrad Gawron z Krasnegostawu, który nie ukończył jeszcze 20 lat.
Jedyną amazonką, która wzięła udział w zmaganiach na torze była Irmina Kot z Międzyrzeca Podlaskiego poruszająca się na o wiele starszym od niej motocyklu WFM z 1956 roku.
Najdłuższą trasę (205 km), przyjazdu na Super-Veteran na dwóch kołach, również na motocyklu WFM, pokonał Piotr Rudziński z Tomaszowa Mazowieckiego.
Niezwykle miło było nam również gościć uczestników, którzy przybyli z najodleglejszych zakątków Polski i nie tylko... Szczecin, Łódź, Jaworzno, Rzeszów to tylko niektóre spośród 45 miejscowości, z których przybyli uczestnicy ze swoimi wiekowymi maszynami. Tradycyjnie już nie obyło się bez obecności naszych przyjaciół z Węgier, którzy zjawili się w sześcioosobowym składzie, a każdy ze swoim motocyklem, doskonale przygotowanym do zmagań.

Najstarsze motocykle, jakie mogliśmy spotkać na torze to Levis Popular z 1919 roku, Triumph P z 1925 r., NSU 601TS z 1932 roku, Sokół 1000 z 1935 r., a także Zundapp KS750 i Indian Sport Scout z 1940 roku. Królowały oczywiście polskie motocykle z lat świetności naszej rodzimej produkcji, czyli WSK w liczbie 18 szt., Junaki w liczbie 9 szt., a także 6 motocykli WFM i 5 SHL.

Nagrodą ufundowaną przez firmę Almot - Junak, został wyróżniony kierowca węgierski: Gyorgy Serfozo, dosiadający swojego wiernego Junaka Scramblera.

 

 

Wyniki poszczególnych konkurencji...
Super-Veteran 2011 obejmował kilka konkurencji. Przejazdy pokazowe zostały podzielone na kilka klas ułożonych w kolejne biegi.

 

Bieg I
W klasie pojemnościowej do 100 ccm
na dystansie 6 okrążeń zmagało się 8 motocykli wyprodukowanych po 1955 roku. Czołowe miejsca zajęli

:

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
9
Marek
Zagalski
Łódź
Jawa
90 Roadster
1972
87
2
79
Mirosław
Kruszyński
Ostrowiec Św.
Yamaha
RD/TZ
1970
49
3
17
Piotr
Zagalski
Bełchatów
Wierchowina
5
1975
49

 

Bieg II
Bieg II był biegiem łączonym dla wszystkich motocykli z grupy wiekowej pre 1955, z klasyfikacją prowadzoną oddzielnie dla poszczególnych pojemności. Uśredniono ilość okrążeń do 7. Ostatecznie wyniki ukształtowały się następująco:

W klasie pojemnościowej od 100 do 200 ccm:

:

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
44
Dariusz
Walachniewicz
Trawniki
Mińsk
1955
125
2
24
Damian
Iwiński
Rzeszów
SHL
M04
1949
123
3
13
Artur
Marek
Lublin
SHL
M04
1951
123

W klasie od 200 do 350 ccm:

:

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
50
Karol
Grochowski
Międzyrzec Pdl.
49
1956
349
2
7
Maciej
Gruszczyński
Wólka Modrzejowa
49
1951
348
3
69
Grzegorz
Walachniewicz
Trawniki
Levis
Popular
1919
249

W klasie powyżej 350 ccm brały udział tylko 2 motocykle i zajęły następujące pozycje:

:

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
66
Paweł
Klimek
Lublin
NSU
601 TS
1932
600
2
25
Adam
Sokołowski
Świdnik
Sokół
1000
1935
993

Bieg III

W klasie pojemnościowej od 100 do 150 ccm na dystansie 6 okrążeń zmagało się 21 motocykli wyprodukowanych po 1955 roku. Czołowe miejsca zajęli:

:

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
14
Maciej
Gonciarz
Szczecin
WSK
125
1985
125
2
32
Grzegorz
Doroba
Świdnik
WSK
M06 Z
1959
125
3
68
Sandor
Nemeth
Węgry
Honda
CB125T
1974
125

Bieg IV
Bieg IV obejmował klasę pojemnościową 150-250 ccm
, motocykle produkowane po 1955 rokiem. Udział wzięło 17 motocykli a pierwsze trzy pozycje zajęli:

:

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
19
Piotr
Zagalski
Bełchatów
MZ
ES250/2
1969
243
2
20
Serfozo
Gyorgy
Węgry
CZ
980
1969
250
3
61
Papp
Mate
Węgry
Suzuki
GT250
1973
247

Bieg V
Najbardziej emocjonujący bieg został rozegrany w klasie motocykli produkowanych po 1955 roku o pojemności powyżej 250 ccm. Udział w biegu wzięło łącznie 14 motocykli, z czego ponad połowę stanowiły Junaki. Najwyższe miejsca zajęli:

:

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
6
Marcin
Tynowski
Radom
Triumph
Tiger 650
1969
649
2
26
Tomasz
Kuśnierz
Borek Stary
Junak
M10
1961
597
3
70
Krzysztof
Pańczak
Szczecin
Suzuki
GS400
1976/2010
400

SIDECAR
Publiczność miała okazję podziwiać również zmagania motocykli z wózkiem bocznym. Sześć zaprzęgów miało do pokonania 8 okrążeń. Dwa motocykle obsadzone były przez załogi dwuosobowe: kierowca + "pająk" - tzn. osoba wspierające kierowcę w utrzymaniu stabilności maszyny podczas pokonywania zakrętów. A zmagania wygrał kierowca startujący bez wsparcia. Najlepszymi okazali się:

:

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
100
Grzegorz
Oleksiewicz
Lublin
K650
K750
1965
650
2
34
Sandor
Nemeth
Węgry
Ural
DK-750
1947
750
3
18

Ziemowit

Grzegorz

Łączyński

Szymański

Piotrków Tryb.
Ural
IMZ 3-8 201
1974
650

KONKURS ELEGANCJI
Pomiędzy przejazdami pokazowymi odbył się konkurs elegancji. Wszyscy uczestnicy profesjonalnie przygotowali się do tej konkurencji - maszyny lśniły w słońcu, a stroje nawiązywały do epoki produkcji i stylu okresu użytkowania. W trakcie oceny nie obyło się bez przedstawienia historii motocykla, uruchomienia silnika, czy nawiązującej do minionej epoki próby przekupstwa komisji za pomocą płynów energetyzujących.
W konkurencji udział wzięło dziesięciu uczestników.

W klasie motocykli wyprodukowanych przed 1945 rokiem najwyżej zostali ocenieni:

:

 

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
69
Grzegorz
Walachniewicz
Trawniki
Levis
Popular
1919
249
2
52
Franciszek
Czubiel
Lublin
Zundapp
KS750
1940
750
3
81
Ryszard
Krawczyk
Płazów
Indian
Sport Scout
1940
737

Natomiast w klasie po 1945 roku zwyciężyli:

:

 

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
5

Irmina

Marek

Kot

Zagalski

Łódź
WFM
M06
1956
125
2
21
Tomasz
Pastuszka
Ustronie
WSK
175/MW22
1973
175
3
1
Piotr
Rudziński
Tomaszów Mazowiecki
WFM
M06-S34
1964
123

W klasie sport najlepiej zaprezentowali się:

:

 

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
18

Ziemowit

Grzegorz

Łączyński

Szymański

Piotrków Tryb.
Ural
IMZ 3-8 201
1974
650
2
79
Mirosław
Kruszyński
Ostrowiec Św.
Yamaha
RD/TZ
1970
49
3
61
Papp
Mate
Węgry
Suzuki
GT250
1973
247

Jazda na regularność
W konkursie jazdy na regularność polegającym na pokonywaniu 10 okrążeń, w jak najbardziej zbliżonym czasie. Spośród dziesięciu uczestników bezkonkurencyjny okazał się zawodnik, którego różnice w czasie wynosiły zaledwie 0,03 sekundy.

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
6
Marcin
Tynowski
Radom
Triumph
Tiger 650
1969
649
2
2
Marcin
Lachewicz
Lublin
M72
M72
1957
749
3
9
Marek
Zagalski
Łódź
Jawa
90 Roadster
1972
87

Sprawność prowadzenia motocykla
Ta konkurencja zręcznościowa wymagała nie tylko skupienia przy prowadzeniu motocykla w ciasnym slalomie pomiędzy słupkami, ale również zapamiętania i prawidłowego wykonania trasy przejazdu. Oczywiście wszystko odbywało się pod presją czasu. W tej konkurencji udział wzięło 20 uczestników. Najlepszymi okazali się:

Miejsce
Numer startowy
Imię
Nazwisko
Miejscowość
Marka
Model
Rok produkcji
Pojemność silnika (cm3)
1
67
Maciej
Kłos
Strzeszkowice Duże
WFM
M06-S34
1964
123
2
11
Marek
Zagalski
Łódź
WSK
175
1983
175
3
32
Grzegorz
Doroba
Świdnik
WSK
M06 Z
1959
125

 

Tyle statystyki i podsumowania. Pozostajemy w nadziei, że daliśmy widzom i uczestnikom, poczuć namiastkę i powiew przeszłości mistrzów toru, kiedy rodziły się konstrukcje prezentowanych motocykli. Nasza impreza jest ukłonem w kierunku byłych mistrzów sportu, konstruktorów motocykli i ludzi, którzy dążą do ocalenia pozostałych do naszych czasów motocykli. Uchylamy symboliczną czapkę przed zawodnikami z dawnych lat dosiadających motocykli prawdziwie sportowych w latach 20-30 tych, czy 60-tych i tych, którzy na przekór modzie, dosiadają wiekowe motocykle wyrywając je z kurzu i zapomnienia.
Mamy nadzieję, że dzięki naszym wysiłkom organizacyjnym podczas tworzenia Wyścigów Super-Veteran, motocykliści mieli okazję zdobycia nowych fascynujących doświadczeń. Widzowie oglądający zmagania motocyklistów na leciwych maszynach, mieli wreszcie okazję napatrzenia się na tętniące życiem i zaskakująco sprawne pojazdy swoich dziadków. Pokonujące zakręty zwinnie, jak za najlepszych swoich czasów. Tym którym bliskie są sercu, zakręciły łezkę wspomnień, a tych którzy patrzyli na nie z pogardą, wprawiły w zdumienie i zmusiły do szacunku.
Jak dotąd był pot! Był ryk silników i chrzęst ocieranych podnóżków o asfalt. Były ofiary w sprzęcie i ludziach... Niech namiastkę tego co dotychczas, oddadzą poniższe fotografie, oraz te, które wkrótce pojawią się w naszej galerii na naszej stronie www.rajdlubelski.pl.

http://www.kolyaska.fora.pl/podroze-male-i-duze,9/super-vetretan-2011-czyli-wyscigi-motocykli-zabytkowych,879-15.html#16000

https://picasaweb.google.com/trebog/SUPERVETERANLUBLIN2011#

https://picasaweb.google.com/102077695544573013555/SuperVeteranLublin2011#

http://www.youtube.com/watch?v=aCMp_thqqqA&feature=player_embedded

http://forum.motocyklistow.pl/index.php?/topic/142765-super-veteran-2011-lublin/page__pid__1781312#entry1781312

https://picasaweb.google.com/Raptor2160/SuperVeteran21Maj2011?feat=directlink#

http://www.youtube.com/watch?v=fNU5Zt1trEY

https://picasaweb.google.com/michal.turski/SuperVeteranVII2011#

https://picasaweb.google.com/zaba650/SuperVeteran2011#

http://www.itvl.pl/news/motoweekend-dla-kuby---zlot-posiadaczy-starych-motocykli

Super-Veteran powstał dzięki naszym partnerom i sponsorom, którymi byli:

Polski Związek Motorowy Zarząd Główny i Zarząd Okręgowy w Lublinie
Kancelaria Prezydenta Lublina
Stowarzyszenie SAS z Janowa Lubelskiego
Junak - Almot - polska firma motocyklowa reaktywująca markę Junak,
Goodyear Dunlop Tires Polska Sp z o.o.- producent opon
Argo spółka Jawna - konstrukcje aluminiowe
Naprawa Motocykli Różnych - dealer motocykli Yamaha i KTM;
Shell Polska - oddział koncernu energetycznego w Polsce
Variant S.A. z Krakowa - producent i dystrybutor chemii i akcesoriów motoryzacyjnych
Parys Sp z o.o. - dystrybutor chemii i kosmetyków samochodowych
Towarzystwo Ubezpieczeń Inter Polska
Tarbor - producent odzieży motocyklowej i obuwia
Kaligraf - studio reklamy, reklama na telebimach
Sella - agencja reklamowa
Inbud-Faro S.A. - dystrybutor opon i felg samochodowych
Zlokalizuj mnie pl - systemy monitorowania GPS
Profix - narzędzia ręczne i elektronarzędzia
Figaro Group - druk i reklama


Pozdrawiają
Organizatorzy Super-Veteran 2011
Stowarzyszenie Miłośników Motocykli Dawnych
Lubelska Grupa Weterańska "Partyzant"

 

Sponsorzy imprezy

 

 

 

© LGW Partyzant